Kundtjänst: 0706-345182 | FRAKTFRITT VID BESTÄLLNING ÖVER 1500 KR

Försäljningsvillkor

ALLMÄNNA FÖRSÄLJNINGSVILLKOR PRIVATPERSON

Som privatkund på ahandel.se omfattas du av konsumentköplagen, konsumenttjänstlagen och distansavtalslagen. Giltig från och med 2014-03-01.

VEM TILLÄMPAS AV AVTALET

Ahandels allmänna försäljningsvillkor för privatkunder gäller från och med ovan angivet datum och är speciellt framtagna för att gälla icke-företagskunder. För företagskunder gäller separata villkor. Varorna som presenteras på Ahandels hemsida utgör Ahandels webbsortiment. De allmänna försäljningsvillkoren gäller endast kunder inom Sverige. Vi tar inte emot webbordrar för leverans utanför Sveriges gränser. Vi ingår heller inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

UPPRÄTTANDE AV AVTALET

Du kan beställa på de sätt som beskrivs på ahandel.se. Beställningen är inte giltig om Ahandel inte kan fastställa din bostadsadress. I enskilda fall kan Ahandel neka en beställning.  Avtalet upprättas samtidigt som Ahandel bekräftar din beställning.

PRIS OCH BETALNING

Priserna på ahandel.se är angivna i svenska kronor och visas inklusive moms.

Ahandel förbehåller sig rätten att ändra priser på hemsidan utan föregående avisering.  Mellan Ahandel och kunden gäller avtalat pris om inget annat överenskommits.

Som privatperson ges möjlighet att betala med.

  • Swish – Swishbetalning
  • Kort – Visa, MasterCard.
  • Direktbank – Swedbank, Handelsbanken.
  • Faktura – Traditionell faktura eller e-faktura
  • Delbetala – Dela upp din betalning
  • MasterPass – MasterPass kortbetalning

Payar är certifierade enligt PCI-standard vilket betyder säker hantering av all betalning, information är således krypterad enligt gällande standard och regler. Ingen kortinformation hanteras eller sparas av Ahandel. 

Vid orderläggning skickas en orderbekräftelse via e-post. När ordern kommit till närmaste Schenker ombud skickas ytterligare ett e-postmeddelande ut till kunden, denna gången med ett kollinummer som gör det möjligt att hämta sitt gods. Undantag gäller dock gods som levereras med brev, dessa går inte att följa eftersom de inte tilldelas något kollinummer. Det går även att klicka sig in på Schenkers egna sida för att söka efter godset: http://www.schenkerprivpak.se/log-pr-se/start/sokpaket.html

FRAKT- OCH LEVERANSINFORMATION

Frakt tillkommer på samtliga ordrar om inget annat anges. Ahandel använder två olika leveranssätt beroende på godsets storlek. Fraktkostnad vissas i varukorgen/kassan.

1. Frakt på ordrar som går att skicka med Schenker Privpack, vilket innebär varor upp till 20 kg och med en maxlängd på 1,2 m. Dessa skickas till närmaste Schenkerombud (finns ca 1600 i Sverige) och en sms-avisering går ut när kunden kan hämta paketet. Om kunden inte angett sitt mobilnummer skickas aviseringen via brev. Godset förvaras hos ombudet i 14 dagar från och med att det mottagits. Därefter skickas det tillbaka till leverantören. Läs mer om outlöst försändelse nedan.
2. Hemkörning för ordrar som överstiger storleksgränsen för privpack. Godset levereras efter avisering hem till den adress som angetts. Hit hör bland annat högskåpsutdrag och karuseller.

Vi fraktar EJ utanför Sverige.

Alla varor levereras normalt inom 2-5 arbetsdagar från det att vi mottagit beställningen. Om Ahandel inte levererar inom avtalad tid ska kunden utan dröjsmål informeras om anledningen till förseningen och upplysas om en ny leveranstidpunkt. Kunden har då rätt att häva köpet utan kostnad.

Om beställda artiklar saknas på lager förebehåller vi oss rätten att annullera ordern. Då detta sker görs en återbetalning av det totala ordervärdet in på kundens betalkort.  Ahandel gör ingen återbetalning till något annat betalsätt än det som användes vid köptransaktionen.

OUTLÖST FÖRSÄNDELSE

För försändelser som ej lösts ut hos våra ombud utan går till retur till leverantören, debiteras köparen en avgift på 300: – inklusive moms för att täcka leverantörens transport- och administrationsavgifter. Ej utlöst paket räknas inte som hävning av ditt köp.

ÅNGERRÄTT

Enligt distansavtalslagen har du som privatkund alltid 14 dagars ångerrätt från det att du mottagit varan. Under denna period har du en ångerrätt som innebär att du har möjlighet att utan några förpliktelser från din sida, bortsett från transportkostnaderna, skicka tillbaka de artiklar du mottagit. Du ska i så fall kontakta Ahandel och sedan skicka tillbaka varorna. Packa även ned medföljande följsedel i returen. På så vis kan vi snabbare behandla din retur och du får snabbare tillbaka pengarna på kontot. Vid utnyttjad ångerrätt sker återbetalning inom 30 dagar från det att du meddelat Ahandel att du vill returnera varan. Om leverantören bedömer att värdet på varorna har minskat gäller avdragsrätt. Ahandel tillämpar även en returhanteringsavgift som motsvara den fraktavgift som redovisades i kassa vid köptillfället,  vilket innebär att konsumenten får tillbaka mindre pengar än vad han eller hon ursprungligen betalat för varan. Du får själv stå för fraktkostnaden samt risken för varan fram tills den anlänt leverantören. Beställ retursedel hos ulf@ahandel.se där retur adressen och övrig information till leverantören finns.

Observera att ångerrätten ej är tillämplig för företagskunder.

REKLAMATION

Är varan skadad eller trasig gör du en reklamation till Ahandel inom skälig tid. Kunden har reklamationsrätt upp till tre år. Varan ska emballeras väl och skickas tillsammans med retur-/reklamationssedel som Ahandel skickar ut. En retur som uppstår på grund av en reklamation bekostas av Ahandel men om varan visar sig vara ofelaktig debiteras kunden i efterhand, se nästa stycke. Ahandel ansvarar inte för transportrisken vid returfrakt. Transportskada bör anmälas samma dag som du tar emot leveransen. Anmälan görs till Schenker och till vår orderavdelning telefon 010-178 13 00. Ange alltid på vilket sätt du anser att varan är felaktig. Vid reklamationer kontakta Ahandel på telefon 0706-345182, alternativt maila ulf@ahandel.se 

Leverantören kontrollerar insända varor i enighet med din felbeskrivning, det är därför viktigt att den är så utförlig som möjligt. Om varan visar sig vara felfri debiteras en avgift om 300:- inklusive moms för att täcka Leverantörens kostnader för returen. Vid tvist hänvisar vi till ARN (Allmänna reklamationsnämnden), vi följer alltid deras rekommendationer.

SUPPORT/KUNDTJÄNST

Vid frågor som rör vår E-handel eller våra produkter ring 0706-345182 eller maila ulf@ahandel.se. Då hjälper vi dig i ditt ärende.

PERSONUPPGIFTER

Ahandel är personuppgiftsansvarig för de uppgifter som lämnas i samband med att du handlar i vår E-handel. Uppgifterna lagras endast på själva ordern och sparas i sju år enligt bokföringslagen.